הסכם ממון – עשרת הדיברות

כתיבת הסכם ממון הוא לפעמים הליך לא נעים. הוא דורש מאיתנו להתכונן לפירוק הזוגיות ולגירושין דווקא כשמערכת היחסים מלבלבת וחמה – אבל במקרים רבים הסכמי הממון הם מה שמפריד בין גירושין מכוערים וקשיים לסיום הוגן ומכבד של הקשר. הנה כמה כללים בסיסיים לעריכת הסכם ממון מוצלח ויעיל :

1. כתבו את ההסכם כשאתם אוהבים

התחושה לא טבעית ולא נעימה, אבל במציאות בה אחוז גבוה מאוד מהנישואים מסתיימים בגירושין, במעבר לנישואים שניים ולפרק ב', חשוב להיות מפוכחים ולהיות מוכנים גם לזה.

2. צפו מראש תרחישים אפשריים

ודאו שההסכם עליו אתם חותמים מקיף את כל הנכסים, הסידורים הנדרשים והאפשרויות כדי שבשעת הצורך, עם כל הקושי שנלווה אליה, הסכם הממון יהיה מעין מפת דרכים לפירוק מכובד של הקשר.

3. הגנו על שני הצדדים

הסכם הממון, גם אם מרבית הממון מגיע מצד אחד של הזוגיות, צריך לתת מענה לצרכי הקיום של שני הצדדים, במיוחד כשבן או בת הזוג ליוו את חייכם ואת צבירת הממון לאורך שנות נישואים ארוכות.

4. נסחו את ההסכם מתוך כבוד הדדי

הכבוד שבו תכתבו את הסכמי הממון, מתוך התחשבות בצרכי שני בני הזוג , יכול בהחלט להשפיע על הכבוד העצמי שאיתו תצאו מהקשר בעת גירושין והוא גם יקבע את מידת הקלות, הפשטות והנוחות של הליך חלוקת הממון.

5. נהגו ברגישות

רגישות היא מצרך יקר וחשוב בזוגיות מוצלחת אך גם בפירוקה. גם אם צד אחד נכנס לנישואים ללא פרוטה והצד השני הוא בעל ההון, אין סיבה להשאיר את בן או בת הזוג מרוששים וחסרי כל.

6. אל תשכחו לקחת בחשבון את הילדים

הסכם ממון, כמו הסכם גירושין צריך לתת מענה לכלכלת הילדים שנשארים בחזקת אחד מבני הזוג ולאפשר לו לקיים אותם בכבוד בשגרת היום יום ולספק את כל צרכיהם.

7. אל תשכחו לוודא שההסכם תקף

הסכם ממון דורש אישור של נוטריון או עו"ד המוסמך לכך על מנת שיהיה לו תוקף משפטי. אם לא תקפידו לעשות זאת במועד תצטרכו להביא את ההסכם לפני בית משפט שיכיר בו כמחייב על פי פסיקה – ואם אתם כבר בהליכי גירושין זה רק יוסיף לכם לסחבת ולכאבי הראש.

8. לא חייבים ממון

גם אם התחתנתם ללא נכסים רבים או הון התחלתי משמעותי, חשוב לעגן את מה שיש בהסכמי ממון מתאימים – אי אפשר לדעת מה יהיה ערכם של הנכסים הדלים בעוד עשרים שנה.

9. לא לנשואים בלבד

זוגות שלא נישאו, ידועים בציבור, יכולים גם הם לערוך הסכם ממון כדי להבטיח את ממונם במקרה של פרידה ופירוק הזוגיות. ההסכם לא מוכר משפטית וכדי לתקף אותו צריך להביאו בפני בית משפט לענייני משפחה ולקבל עליו פסיקה כבעל ערך מחייב.

10. אל תוותרו על ייעוץ מקצועי

הסכם ממון מוקפד, מקיף ותקף משפטית מומלץ לנסח בנוכחות ותחת ייעוץ של עורכי דין המתמחים בדיני משפחה. אלה יתנו לכם את המענה המלא שיבטיח לכם את ההסכם הטוב ביותר לשני הצדדים.

*מאמר זה אינו מבוסס על ידע מקצועי והנאמר בו הוא בגדר המלצה בלבד.


Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *