עשרת הדיברות לתביעות קטנות

אם נפגעתם מעסק או אדם ואתם רוצים לקבל פיצוי בסכום קטן יחסית, בית המשפט לתביעות קטנות יכול להיות הפיתרון עבורכם. ננסה לספק טיפים לגבי השאלה איך מגישים תביעה בבית משפט לתביעות קטנות.

1. רק אדם פרטי ועד הגבלת סכום

שאלה ראשונה לגבי איך מגישים תביעה קטנה היא מי יכול בכלל לתבוע בבית משפט כזה? רק אדם פרטי יכול להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות, חברה, שותפות, תאגיד, עירייה וכו' חייבים לפעול משפטית דרך בתי משפט רגילים. אדם פרטי רשאי לתבוע אדם פרטי אחר או חברה עבור סכום שאינו עולה על 32,000 ש"ח (משתנה בהתאם למדד).

2. לפני הגשת תביעה בקרו בדיון

חשוב שלפני שתם מגישים תביעה קטנה ותוך כדי התהייה איך מגישים תביעה קטנה לגשת לבית המשפט ולצפות בדיון רלבנטי, כך תקבלו מושג לגבי אופן התנהלות הדיון, אורכו וכדומה ותגיעו מוכנים יותר למשפט שלכם.איך מגישים תביעה קטנה

3. תבעו בבית המשפט הקרוב אליכם

בתי משפט לתביעות קטנות פועלים לצד בתי משפט השלום בערים השונות, רצוי ונוח יותר להגיש תביעה קטנה בבית משפט הקרוב למקום מגוריכם, לחלופין תוכלו להגיש תביעה קטנה בבית משפט שקרוב יותר לבית העסק או האדם הנתבע.

4. צרפו מסמכים רלבנטיים והיו מדויקים עם טופס תביעה קטנה

לגבי איך להגיש תביעה קטנה חשוב להבין כי צריך להגיש אותה בצירוף טופס תביעה קטנה שמקבלים בבית המשפט או האינטרנט. מעבר להגשת טופס תביעה קטנה נסו לצרף כמה שיותר מסמכים רלבנטיים לכתב התביעה, כל פריט שעשוי לסייע לכם במהלך התביעה לקבלת הפיצוי ההולם והמבוקש.

5. תבעו את הגורם המתאים

שימו לב שכאשר אתם מבררים איך מגישים תביעה בבית משפט לתביעות קטנות ובתהליך ההגשה עצמו אתם תובעים את הישות הנכונה מבחינת ההגדרות. בעיקר לשים לב שאתם תובעים ישות משפטית שמוגדרת כאדם פרטי או חברה – אי אפשר לתבוע למשל את קוקה-קולה או כינוי של אדם בפורום אינטרנט. אם תובעים אדם פרטי אז הקפידו לרשום את תעודת הזהות שלו במדויק, ובחברות את מספרי העוסק המורשה או מספר החברה.

6. הכירו את האפשרויות שלכם

מבחינת השאלה איך מגישים תביעה קטנה יש להכיר את כל האפשרויות שלכם, למשל שניתן להסכים עם הנתבע שהדיון יהיה בפורמט שבו השופט יהיה בורר או העברת התביעה לבוררות מוסכמת – כאשר הבוררות היא ללא תשלום והיא סופית ללא זכות ערעור לעומת פסק דין של תביעה קטנה.

7. זכרו להגיע למועד הדיון!

טיפ ברור מאליו אך כבר היו מקרים… חשוב לזכור להגיע לדיון במועד שנקבע, אם התובע והנתבע אינם מגיעים אז התביעה נמחקת והפסדתם את דמי הגשת התביעה, אך אם רק הנתבע אינו מגיע התביעה מבוטלת ללא אפשרות הגשה חוזרת.

8. למדו את העניין ברשת

כפי שאתם עושים כעת למעשה, כאשר בוחנים איך להגיש תביעה קטנה היעזרו באינטרנט לקריאת מדריכים, מקרים קודמים וכדומה, למשל באתר בתי המשפט – כך שלא תופתעו ברגע האמת מנוהל לא מוכר או מקרה אחר שיפגום בתביעתכם.

9. הצטיידו בכתב תביעה מוכן ומקצועי

תכלו להצטייד מראש בכתב תביעה מקצועי ומוכן על מנת לחסוך זמן ולא לטעות במונחים או הליכים משפטיים, המועצה לצרכנות למשל מציעה כתבי תביעה בסיסיים נגד בתי עסק ומקרים שונים.

10. מרכז סיוע ללא תשלום

בית משפט השלום בת"א מפעיל מערך סיוע חינם לגבי איך להגיש תביעה קטנה וסיוע ספציפי. המרכז מעניק סיוע וליווי מקצועיים לאורך כל התהליך באמצעות מתנדבים מומחים וללא תשלום.

כותב המאמר:
מערכת אתר המאמרים ‘תן דיברות’

אין לראות בכתוב ייעוץ משפטי רשמי או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי, כל הנאמר במאמר זה הוא על דעת הכותב בלבד.