מגיעה אל העמותה שלכם ביקורת? זה מה שמצפה לכם

כבעלי עמותה, אחת לתקופה אתם עתידים לשמוע נקישות בדלת ולקבל את פניהם של מבקרי העמותה. ביקורת עומק בעמותה מתבצעת אצל כל העמותות ללא יוצא מן הכלל, תוך שהמטרה היא לוודא כי אתם מתנהלים כשורה וכחוק במסגרת העמותה שלכם. אחת ולתמיד: מה צפוי לכם בביקורת שכזו ומה מבקש רשם העמותות לבדוק? כל התשובות לפניכם.

1.הנחיות וחוקים.

בעת שמגיעים אל פתח העמותה שלכם על מנת לבצע ביקורת בעמותות, הדבר הראשון שיבדקו הוא האם העמותה שלכם מתנהלת על פי החוק בכל ההיבטים, לרבות חוקי העמותות, מס הכנסה, חוקי המע"מ וחוקי החברות.

2. אתם מקדמים את המטרות שלכם?

עם פתיחת העמותה, הצהרתם כי יש לכם מטרות ויעדים. בביקורת שתגיע אליכם, יבדקו האם אתם אכן עומדים ביעדים ובמטרות שהצבתם והצהרתם עליהן.

3. השוואה לעומת הביקורת הקודמת.

בביקורת הקודמת שנערכה בעמותה שלכם, קיבלתם מספר הערות שהתבקשתם לתקן. בביקורת הנוכחית, יבדקו האם אכן תיקנתם את שנדרש וכעת אתם עומדים בתקנים.

4. גופי פיקוח.

לכל עמותה נדרש להיות גוף מפקח. במהלך הביקורת שלכם, יבדקו גם האם אתם פועלים בהתאם להנחיות על הפיקוח, מי מפקח עליכם ומה הדרך שבה מתבצע הפיקוח על העמותה שלכם.

5. הזרמת כספים

על מנת לקיים עמותה ולהבטיח את עמידותה, הרי שמתבצעות תרומות רבות. ביקורת רשם העמותות בודקת גם את הפאן הכספי לרבות האופן שבו מתנהל הניהול הכספי של העמותה. כמו כן, יבדקו לעומק מה הם אמצעי הבטיחות וההגנה שנוקטים במסגרת העמותה על מנת לשמור על הכסף ולדווח עליו כראוי.

6. אובייקטיביות ונייטרליות

במהלך הביקורת, יעשה מאמץ גם לבדוק האם אתם מתנהלים כשורה עם הגופים איתם אתם מתנהלים. מצד אחד יבדקו שאתם אכן פועלים באובייקטיביות, ומנגד תיבדק גם אפשרות של פעולה המתבצעת בניגוד עניינים מול הגופים איתם אתם עובדים.

7. נהלי העמותה

על העמותה להתנהל על פי צו כתוב הכולל נהלים שונים. בביקורת ששתנהל בעמותה שלכם, יבדקו עד כמה אתם נצמדים אל הנהלים השונים ואל תקנון העמותה.

8. הכנסות והוצאות.

אתם מדווחים על ההוצאות וההכנסות שלכם? סביר כי תדרשו להציג דו"חות מסודרים לגבי ההוצאות וההכנסות שלכם במסגרת העמותה. כמו כן, תצטרכו גם להציג את דרכי ההתקשרות שלכם עם הספקים השונים, התורמים והמתנדבים.

9. מי מפעיל את העמותה?

על מנת לנהל את העמותה כשורה, הרי שצריך גם להעסיק מנהל עמותה ומספר עובדים. במהלך הביקורת תתבקשו גם להציג את תלושי המשכורת הניתנים לעובדים, ולדווח מה גובה המשכורת של כל אחד מבעלי התפקידים בעמותה.

10. האם הניהול הכספי נכון?

רשם הביקורות יכול לדרוש מכם להציג את ההתנהלות הכספית שלכם ולבקש לראות דו"חות שונים. המטרה היא לוודא כי אתם אכן מתנהלים נכון מבחינה כספית ואינכם מבזבזים כספי תרומות לשווא, במקום להשקיע אותם במטרות העמותה.


Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *