איך להגיש תביעה קטנה ב-10 צעדים פשוטים

הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות היא אפשרות יעילה, נוחה וזולה לאדם פרטי שרוצה לקבל פיצוי על עוול או עוגמת נפש כלשהי. למרות פשטות התהליך עבור אזרחים מהשורה, עדיין עולה השאלה הלגיטימית של איך מגישים תביעה בבית משפט לתביעות קטנות?

1. מי רשאי לתבוע?

רק אדם פרטי יחיד יכול להגיש תביעה ולא יותר מחמש תביעות קטנות באותו בית משפט בשנה. ניתן לתבוע אדם פרטי אחר או חברה כאשר חשוב לתבוע ישות משפטית מוכרת ולא שם מסחרי בלבד.

2. איזה פיצוי אפשר לתבוע?

בית משפט לתביעות קטנות נקרא כך משום שיש הגבלת סכום שאותו ניתן לתבוע כפיצוי, סכום זה מתעדכן בהתאם למדד המחירים לצרכן והוא עומד נכון לשנת 2011 על 31,900 ש"ח. אין כמובן חובה לתבוע את סכום המקסימום. לכן רוב התביעות הקטנות הן לגבי מקרים צרכניים למיניהם.

3. ייצוג משפטי עצמי בלבד

לגבי השאלה של איך מגישים תביעה קטנה? חשוב להבין כי בבית משפט לתביעות קטנות יש איסור לייצוג משפטי של עורך דין גם של התובע וגם של הנתבע, זאת משום שמהות ההליך היא מהירה, פשוטה ושקופה. אם זאת, כאשר תובעים חברה זו יכולה לשלוח נציג מטעמה שהוא עו"ד ולכן חובה להגיע מוכנים לדיון (מתנהל רק דיון אחד).

4. מיקום בית המשפט לתביעות קטנות

בתי משפט לתביעות קטנות פועלים לצד בתי משפט השלום וניתן להגיש תביעה קטנה בכל אחד כזה על פי הגדרות נתונות. כמובן שרצוי להגיש תביעה קטנה קרוב למקום מגוריכם אך אפשר באזור בית העסק, במקום בו נוצר הסכסוך וכדומה.

5. תשלום אגרת תביעה קטנה

כאשר בוחנים איך מגישים תביעה בבית משפט לתביעות קטנות אסור לשכוח את מרכיב האגרה שעל התובע לשלם. מעבר להגשת התביעה עצמה יש לשלם אגרה בגובה של 1% מהסכום אותו תובעים ולא פחות מ-50 ש"ח.

6. הגשת כתב תביעה על טופס תביעה קטנה

לשאלת ה"תכלס" של איך להגיש תביעה קטנה התשובה היא שיש למלא טופס תביעה קטנה שמקבלים בבית המשפט או מורידים מהאינטרנט, טופס תביעה קטנה מהווה את כתב התביעה שחובה להגיש מראש. כתב התביעה צריך לכלול בצורה בהירה ופשוטה את מהות התביעה, מסמכים רלבנטיים (צרפו כל מה שעשוי לסייע לתביעה), זהות הנתבע – ת.ז, מספר חברה וכדומה. חשוב להתכונן מראש ולהיות מדויקים בהגשת טופס תביעה קטנה וכתב תביעה כך שהתביעה לא תיפסל או היה בה פגם מעקב.

7. הגשת כתב הגנה ע"י הנתבע

מרכיב שאין להתעלם ממנו לגבי איך מגישים תביעה קטנה הוא הגשת כתב ההגנה של הנתבע עצמו. עליו להגיש כתב הגנה זה תוך 15 יום ממועד קבלת התביעה על ידו – אם לא הוגש כתב הגנה התובע יכול לדרוש פסק דין ללא הגנה, יתרון משמעותי אם מגיעים למצב זה.

8. קביעת מועד לדיון

המערכת המשפטית עמוסה מאוד כידוע, לאחר הגשת כתב תביעה ב-3 עותקים ועותק לכל נתבע מקבלים מועד לדיון בבית משפט – המועדים הם לרוב לאחר כמה חודשים בגלל העומס. מזכירות בית המשפט שולחת הזמנה רשמית לכל הצדדים. מיותר לציין שחשוב ביותר להגיע במועד לדיון ואי הגעת התובע מבטלת את התביעה ללא אפשרות הגשתה מחדש.

9. מתן פסק דין

מגיעים לחלקים האחרונים של השאלה איך להגיש תביעה קטנה? מבחינת פסק דין השופט יכול לפסוק מיד בסיום הדיון והוא יכול גם לעקב את מתן פסק הדין שמבקרה זה יקבלו הצדדים את ההחלטה בדואר תוך כשבעה ימי עבודה. אי ביצוע של פסק הדין במקרה של קבלת עמדת התובע יכול לגרור העברה של הנושא להוצאה לפועל וכן הלאה.

10. זכות הערעור

כמו ברוב ההליכים המשפטיים, גם לאחר הגשת תביעה קטנה וקבלת פסק דין, יש זכות ערעור. הנתבע רשאי לערער אך בשונה מבתי משפט השלום, ערעור על החלטת בית משפט לתביעות קטנות חייב לקבל אישור של בית משפט מחוזי כי הוא נעשה ברשות ולא בזכות. כמובן שכניסה להליך של ערעור מאריכה את התהליך כולו משמעותית והיא עשויה כבר לגרור עירוב של עורכי דין יקרים וכדומה.

כותב המאמר:
מערכת אתר המאמרים ‘תן דיברות’

קראו גם: עשרת הדיברות לתביעות קטנות

אין לראות בכתוב ייעוץ משפטי רשמי או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי, כל הנאמר במאמר זה הוא על דעת הכותב בלבד.