עשרה טיפים לתזונה נכונה

על ידי: עינת שגיא

תזונה המבוססת על מזון טבעי משפרת את הבריאות הכללית, מסייעת למראה בריא יותר (שיער, ציפורניים, עור), תורמת להרגשה כללית טובה יותר (רעננות, חיות, אנרגיה), מביאה לירידה במשקל ולהתייצבות התיאבון וכמובן מצמצמת את הסיכון למחלות.

אבל כדי לאכול בריא לא חייבים לקנות רק אורגני או לאכול רק עשבים, בעזרת שינויים קטנים אך משמעותיים תוכלו לשפר את התזונה שלכם כבר היום.

מהו מזון בריא

מזון בריא הוא מזון שמספק רכיבים חיוניים לגוף, ולא גורם נזק.

דוגמאות למזונות לא בריאים

המזונות המעובדים, כמו: סלטים מוכנים, אבקות מרק, ארוחות אינסטנט, מעדנים, דגני בוקר וכו'.

מזונות מעובדים אלה, לא רק שהם כבר כל כך מעובדים עד שלא נשאר בהם משהו חיוני לתרום לגוף, אלא גם, הם מכילים תוספים כמו משפרי טעם, צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד, אשר מצטברים בגוף וגורמים לנזקים בטווח הארוך.

האם צריך לאכול רק אוכל בריא ?

בפירוש לא. חשוב לשמור על איזון. אפשר ורצוי מדי פעם לאכול דברים שאוהבים, גם אם הם לא נחשבים למזונות בריאים. העיקר שזה לא יהפוך להרגל יום יומי.

הטיפים שלי לתזונה נכונה

  1. בניגוד לדעה הרווחת, ביצים לא תורמות לעליית ערכי הכולסטרול. להיפך, ביצים מכילות לציטין שדווקא תורם להורדת הכולסטרול בדם. מעבר לזה, 70% מהכולסטרול מיוצר בכבד ולא מגיע מהמזון.
  2. רבים חושבים שדגני בוקר מהווים מנת בריאות, אך הם עתירי סוכר ואנרגיה (ולפעמים גם שומן), מה שהופך אותם בעצם לממתק ולא ארוחה מזינה. לדוגמא, ב-60 גרם דגני בוקר יש כ-21 גרם סוכר (שווה ערך ל-4 כפיות סוכר). שזה המון! בעיקר לילדים, שהם הצרכנים העיקריים של דגני הבוקר.
  3. לא לאכול עד שמתפוצצים. השאירו קצת מקום לתהליך העיכול, כי כשהקיבה מלאה האוכל מתעכל פחות טוב ונוצרת תסיסה (גזים, דלקת וכו).
  4. בבית קפה – וותרו על העוגה ליד הקפה. בא לכם סנדוויצ'? עדיף להזמין מלחם מלא או דגנים ולא מקמח לבן. הלכתם על ארוחת בוקר? עדיף ביצת עין על חביתה – כך תוכלו לדעת שאתם באמת אוכלים ביצים, ולא איזושהי תערובת מקרטון. הזמנתם סלט? בקשו טחינה במקום החמאה שמגישים עם הלחם.
  5. בעבודה במקום בורקסים ורוגעלך בישיבות כדאי לפזר פירות או ירקות חתוכים, סנדוויצ'ונים קטנים מלחמים מלאים עם ממרחים בריאים כמו חומוס, טחינה, סלסה, ממרח פלפלים קלויים, חציל קלוי, פסטו ועוד. במקום קולה וספרייט או מיצים מקרטונים, רצוי שיהיה מתקן מים מינרלים במשרד. אפשר להוסיף למים לימון ונענע – בקיץ לשתות קר ובחורף חם. את העוגיות הרוויות מרגרינה וסוכר לבן, החליפו בעוגיות שיבולת שועל, חלבה או חרובים .
  6. עוד בעבודה – תכננו מראש והגיעו מצוידים. לפי סדר היום שלכם, דאגו שיהיה לכם אוכל בריא ומזין לאורך כל היום. השקיעו בארוחות שלכם. הקפידו שיהיו מאוזנות ואסתטיות. האוכל לא חייב להיות משעמם כשרוצים לאכול בריא. אם אתם אוכלים בחוץ, חלקו מנות עם אחרים.
  7. גם במסעדה אסייתית אפשר לאכול קצת יותר בריא – העדיפו את המנות המאודות ולא בטמפורה או מטוגן (גם אם זה אורז). במקום אגרול לכו על הסלט הסיני. בחרו באטריות אורז (שקופות) או שעועית (סובה) במקום אטריות ביצים. הימנעו ממנות על בסיס חלב הקוקוס או חמאת בוטנים המכילים שומן רווי.
  8. כעקרון, רצוי לא לשתות עם האוכל (עד חצי שעה לפני, ושעתיים אחרי) אבל אפשר בהחלט לשתות כוס יין אדום, המכיל נוגדי חמצון, המגנים מפני חמצון הכולסטרול בדם ומסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם (ביין לבן אין נוגדי חמצון).
  9. הפחמימות הריקות (חיטה לבנה, אורז לבן, סוכר) מרוקנות את מאגרי הויטמינים והמינרלים בגוף וגורמות לחסרים תזונתיים אשר עלולים לגרום לחוסר איזון ביוכימי במוח המוביל לחוסר מצב רוח, דיכאון, בעיות שינה ועוד. הדגנים המלאים, לעומת זאת, מספקים לגוף ויטמיני בי התורמים לפעילות תקינה של המוח ומערכת העצבים.
  10. קינמון משפר את תהליך העיכול ומונע גזים. בנוסף הוא מסייע בהורדת רמות סוכר, כולסטרול ושומנים בדם – הוסיפו קינמון ליוגורט, לתבשילים ולמשקאות. עד כפית ביום.

ולסיום, רצוי לשמור על תזונה טבעית, מגוונת ומאוזנת ולא להסתמך על תוספי תזונה – מזונות מלאים וטבעיים מכילים מרכיבים כמו סיבים תזונתיים, אשר לא נמצאים בתוספי התזונה, ועוזרים לניצול מרבי של רכיבי התזונה. למי שיש חסר מסוים או בעיית ספיגה, מומלץ לנטול תוסף תזונה רק לאחר ייעוץ עם איש מקצוע.

לבריאות

עינת

אודות כותב המאמר

עינת שגיא – מדריכה לתזונה נכונה והרזיה בריאה

דרך התאמת תפריט אישי המתאים לצרכייך ולאורח חייך

ובעזרת שינויים קטנים אך משמעותיים בהרגלי האכילה שלך

פייסבוק – http://www.facebook.com/Einat.Sagi.Nutrition

הבלוג – http://www.einatnutrition.co.il/


Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *